Wederom een negatief bericht over ziekenhuizen. CZ heeft besloten bij zes ziekenhuizen in Nederland hun contracten per 1 januari 2011 te beëindigen (bron: http://www.cz.nl/beste-borstkankerzorg). Dit gebeurt naar aanleiding van een meting van een aantal niet bij naam genoemde organisaties. Wat wel vernoemd wordt op de CZ site zijn de gemeten indicatoren. Dat is natuurlijk zeer interessant. Waarop is dan gemeten?
"De indicatoren als aantal operaties per chirurg, begeleiding door mammacareverpleegkundige, vast aanspreekpunt tijdens de behandeling, bejegening en informatievoorziening worden gebruikt voor het meten van de prestaties van ziekenhuizen.
Deze indicatoren worden niet door CZ zelf gemeten, maar door onafhankelijke instanties. Patiëntervaringen worden gemeten met behulp van de CQ-index. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het Nivel, het wetenschappelijk instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg. De methodiek van de CQ-index is wetenschappelijk gevalideerd. De inhoud van vragenlijst is samengesteld in samenwerking met patiëntenorganisaties." (bron: http://www.cz.nl/cz-beoordeelt-ziekenhuizen-op-basis-van-een-aantal-criteria-borstkankerzorg). Je schrikt er wel van vind ik dat 60 ziekenhuizen als matig werden beoordeeld op het gebied van de borstkankeroperaties, (waarvan 6 dus onvoldoende) en 23 in de categorie goed en slechts 4 ziekenhuizen in Nederland als beste op het gebied van de borstkankerzorg werden bestempelt. Dat is zeker meer dan zorgwekkend te noemen vind ik.
Deze indicatoren roept voor management, strategisch of niet, (als het goed is) allerlei vragen op. Als strategisch management heb je dan als eerste wat vragen jezelf te stellen (of als bestuur/directie). Zeker als je bij die 6 "uitgeslotenen" hoort, of als je als ziekenhuis in de categorie matig of onvoldoende scoort (categorie 3 en 4 zoals CZ die indeelt zie hun website).
Hiervoor dienen we de indicatoren stuk voor stuk er even bij te pakken.
1) aantal operaties per chirurg; CZ hanteert hier als criterium meer dan 30 borstkankeroperaties per chirurg per jaar. Dat betekend dat je als chirurg dus 2,5 operaties per maand zou moeten uitvoeren. CZ gaat er kennelijk vanuit dat een chirurg die minder dan 30 operaties aan borstkanker uitvoert ondermaats is, ofwel te onervaren (?) zou zijn. Je zou je kunnen afvragen (we zijn niet in het bezit van betreffende rapportage(s)) in welke hoedanigheid hiervoor is gekozen. Telt een operatie voor een beginnend chirurg die onder begeleiding van een ervaren chirurg opereert wel of niet mee? En waarop is de grens van 30 operaties gebaseerd? Wat als er een ziekenhuis op het platteland gewoonweg geen groter patientenaanbod is?
Maar goed dit even terzijde. In welk opzicht wordt er hier actie gevraagd van het strategisch management? Het lijkt evident vanaf a.s. morgen mogen alleen nog chirurgen borstkankeroperaties uitvoeren die meer dan 30 operaties uitgevoerd hebben. Maar hoe dit in te bedden in de formele organisatie? Een memo of beleidslijn is redelijk snel geregeld. Maar betekend dit een aanpassing bij de inplanning van de operaties welke chirurg opereert, daarbij de nieuwe beleidslijn (memo) te hanteren? Het lijkt de enige juiste weg. Afgezien van het feit dat er misschien een nieuwe taak ontstaat bij de planningsmensen en haar management. Dit zal ook op mogelijke weerstand kunnen stuiten door deze mensen die verantwoordelijk zijn voor deze planningen van operaties. Ik vraag me daarbij ook onmiddelijk af hoe het momenteel er aan toe gaat. Er zal denk ik momenteel bij het plannen van deze (en andere) operaties niet gekeken worden naar de competenties van desbetreffende chirurg. En over competenties gesproken betekend dit ook dat in het competentiemanagement denken, er een competentie in het profiel van de chirurg bijkomt. Hier zal in de begeleiding, aansturing en beoordeling de nodige vaardigheden van de leidinggevenden gevraagd worden!
2) begeleiding door mammacareverpleegkundige, vast aanspreekpunt tijdens de behandeling, en bejegening; ik pak deze 3 even samen. Omdat dit op de afdelingswerkvloeren afspeelt. Hier ligt DE taak van de afdelingsmanager! Hier is een schone taak van de manager om vooral overzicht en INzicht te hebben op de afdeling. Ik leg even de nadruk op inzicht hier. Doordat ik meerdere mensen ken die in een ziekenhuis werken, heb ik uiteraard doorgevraagd over de misstanden die zij aangaven. Frappant vond ik dat alle "klachten" die zij hadden over leidinggevenden (terecht of niet) op de afdelingen vrijwel allen toegespitst konden worden op een facet. Als leidinggevende kent u ook de kretologie wel. "je ziet hem/haar nooit", "ik weet niet wat hij/zij doet de hele dag", "zit altijd in zijn/haar kantoor", etc etc. Daarbij kwam dat bleek dat er op sommige afdelingen daardoor totaal een gebrek aan respect voor de leidinggevende was. En dat kan je als leidinggevende behoorlijk tegenwerken bij je uitvoering van je sturende managementswerk. Dat bleek uit dat bij een koffiepauze waar het verplegend personeel zat van de afdeling, de afdelingsmanager een opdracht gaf aan een medewerker en die nonchalant werd weggewuifd met "ja daaag doe het lekker zelf". Uit het gesprek bleek dat er zelf de middelvinger achter de rug van de leidinggevende werd gegeven. Dit is zeer een ernstig probleem wat in al haar bedrijfskundige facetten snel maatregelen vergt om dit te herstellen. En het is vrij simpel op te lossen. De afdelingsmanager hoort ook tussen de mensen te zijn. Je ziet en hoort en voelt de mensen! Je ziet hoe ze functioneren, hoe de stemming is, wie er stemming maakt, wie er problemen heeft, waar het misgaat, hoe druk het is, etc etc. En voor de kwaliteit van het werk zit je er met je neus bovenop. Niet de hele tijd maar ingrijpen ligt dan veel dichterbij dan achteraf een klacht moeten afhandelen. Allemaal door regelmatig op die werkvloer te zijn. ja dat kost tijd en ja ook die rapportage moet morgen af. Maar het rendement is ernaar. Immers je hebt de controle op kwaliteit op de afdeling. Daar ben je voor verantwoordelijk als manager. En door die goede kwaliteit scoort ook het ziekenhuis beter. En dan wordt je niet uitgesloten van een verzekeringscontract voor patienten. Maar vooral ook heb je dan een betere score van je patienten!
3) informatievoorziening. Door CZ wordt bij de beste ziekenhuizen genoemd dat er een goed functionerende mammapoli dient te zijn waarbij o.a. wordt genoemd uitslag onderzoek binnen 5 werkdagen. En een wachttijd voor de operatie binnen 4 weken. Hier dienen efficiency en een stevige resultaatgerichtheid aanwezig te zijn bij het strategisch management. En die zal stevig moeten worden uitgezet naar het operationele management van desbetreffende afdelingen (niet alleen mammapoli ook lab bijvoorbeeld). Het continue zoeken naar verbetering en vernieuwing moet bij iedereen tussen de oren zitten en daar moet de focus liggen.
Er wachten de ziekenhuis die het etiket onvoldoende krijgt vrijdag a.s. een zware kluif. Organisatorisch herstel door transformatie zal noodzakelijk zijn, zeker voor de patienten maar zeker ook voorwat betreft de imagobeschadiging van het ziekenhuis zal hard gewerkt moeten worden in alle regionen van het ziekenhuis! Mogelijk dat er nog eens serieus naar de visie van het ziekenhuis zal moeten worden gekeken en hoeverre deze bij iedereen tussen de oren zit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten